Geschreven door
Lisa RoozendaalContent Creator
Breda, 13 april 2023
Ontmoet onze Service Engineer: Bart Goorden! Bart werkt inmiddels alweer vier jaar met passie en plezier bij Lab Services. In onderstaand interview neemt hij ons mee in zijn drijfveren, uitdagingen en visie met betrekking tot het uitvoeren van zijn service- en onderhoudsfunctie. Pak je kop koffie er maar bij en leer Bart beter kennen aan de hand van tien interessante vragen. Bart, take it away!
1. Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Het leukste aan mijn functie vind ik de afwisseling tussen servicewerk en onderhoud. De variatie in taken houdt mijn werk interessant en uitdagend. Een groot onderdeel van mijn werk is het repareren van platformen na een eventuele storing. Dit begint bij het onderzoeken van het probleem. Wanneer het probleem dieper in de software/hardware blijkt te liggen, sturen wij een verzoek naar de Third Party om ons meer informatie te geven over de storing. Vervolgens is het mijn taak om te onderzoeken welk component defect is en hoe wij dit kunnen oplossen. Daarnaast bestaan mijn werkzaamheden ook uit het onderhouden van klantencontact; denk aan de afhandeling van problemen, klanten informeren etc.
2. Waar ligt binnen jouw functie de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging voor mij is het oplossen van nieuwe storingen. Sommige storingen zijn vrij makkelijk op te lossen, maar vrijwel geen één storing is hetzelfde. Hierdoor is het vaak puzzelen naar het vinden van een geschikte oplossing. Hier ligt dan ook mijn grootste uitdaging. Nieuwe storingen worden allereerst geregistreerd en vanuit hier ga ik samen met collega’s brainstormen over waar het probleem zit, welk component er moet worden vervangen/hersteld en hoe we dit gaan aangrijpen. Vrijwel altijd wordt de oplossing ter plekke bedacht, omdat wij beschikken over de juiste inzichten, kennis en ervaring. Het komt zelden voor dat we het probleem niet ter plekke kunnen oplossen. Onze systemen worden regelmatig geupdate en onderhouden waardoor storingen gelukkig zelden optreden, maar mocht dit toch gebeuren dan is het handig om een team van experts te hebben die het systeem snel kunnen repareren.
3. Welk advies zou je geven aan je jongere zelf?
Wees niet te bang om dingen uit te proberen. Ik werk nu al een tijd bij Lab Services, maar zeker in het begin was ik angstig om bijvoorbeeld een bepaald component uit een systeem te halen of te verwisselen. Hiermee is er namelijk een kans dat je het systeem meer schade toebrengt als je niet over voldoende kennis over het apparaat beschikt. Dit moet je echter niet tegenhouden om onderzoek te doen naar een geschikte oplossing. Uit ervaring weet ik dat je van experimenteren het meeste leert. Natuurlijk moet er altijd vanuit veiligheid gehandeld worden, want je werkt met elektriciteit en andermans dure apparatuur. Schat de situatie in, denk aan de veiligheid en als je er zeker van bent; probeer het uit.
4. Wat is werkgericht jouw belangrijkste kernwaarde?
Kwaliteit. Kwaliteit leveren en behouden komt binnen mijn werk vooral voort uit het ordenen, organiseren, documenteren en opruimen van storingen en spullen. Kabels, onderdelen etc. op een vaste plek leggen zodat je deze gemakkelijk kan terugvinden. Hierdoor kun je ook georganiseerd te werk gaan wat het maken van onnodige fouten voorkomt. Op deze manier kan ik kwaliteit leveren en bewaken. Hiernaast hebben wij ook een standaard waar wij onszelf als Service Engineer aan houden. Na het repareren van een onderdeel voeren we dubbele controles uit om de kwaliteit, die wij hoog hebben staan, te kunnen waarborgen.
5. Hoe zou je jezelf in één zin omschrijven?
Nieuwsgierig, positief en net iets te druk. Ik ben een echte doorzetter, heb veel energie en los graag problemen op. Als er nieuwe uitdagingen op mijn pad komen, grijp ik deze direct met beide handen aan. Daarnaast ben ik iemand die veel waarde hecht aan een goede sfeer binnen het team. Wanneer ik een slechte dag heb, zal ik dit nooit op anderen projecteren maar er juist voor zorgen dat ik positief blijf.
6. Op welke persoonlijke eigenschap ben je het meest trots?
Mijn positiviteit. Door mijn positiviteit kan ik gemakkelijk de sfeer binnen het team goed houden. Humor is hierbij ook belangrijk. Wanneer de sfeer binnen het team goed is en er tussendoor tijd is voor een grap of praatje, wordt er een veel fijnere werkomgeving gecreëerd. Gelukkig zit dit bij Lab Services wel goed.
7. Wat motiveert jou?
Zoals ik al zei ben ik erg nieuwsgierig en los ik graag problemen op. Ik ben een echte doorzetter en een probleem an sich oplossen is voor mij al genoeg motivatie om aan de slag te gaan. Wanneer er bijvoorbeeld binnen een systeem een defect component is, dan ga ik net zolang door tot dat ik deze op de juiste wijze heb gerepareerd of een correcte oplossing heb gevonden voor de klant.
8. Wat is jouw levensmotto?
Opgeven kan altijd, maar doorzetten is de uitdaging van het leven. Zowel binnen als buiten mijn werk is dit van toepassing. Hoe meer je doorzet, hoe meer avonturen je tegenkomt en hoe meer je leert.
9. Wat is in jouw visie kenmerkend voor een goede sfeer in het team?
Humor. Je werk kan nog zo leuk zijn, maar een heel groot onderdeel van mijn werkplezier hangt af van het team waarmee je samenwerkt. Als je samen veel kan lachen kom je al heel ver.
10. Als je een superkracht zou mogen kiezen wat zou dat dan zijn en waarom?
De kracht om gezond te blijven of mensen weer gezond te maken. Er is niks zo belangrijk als je gezondheid. Je kan veel meer uit het leven halen als je gezond bent. Zowel werk gerelateerd als in het dagelijks leven. Wanneer je slecht nieuws eens van dichtbij hebt meegemaakt ga je doctoren, het verpleegpersoneel en alles rondom de zorg steeds meer waarderen. Daarnaast ga je ook je eigen gezondheid beter bewaken.