Breda, 12 april 2024
Het is maandag en we starten de week direct met de belangrijkste meeting: de Project Meeting. We nemen dan de status van alle lopende projecten door. Het is mijn taak als project manager om iedereen te updaten betreffende de status van deze lopende projecten, eventuele uitdagingen, ontwikkelingen etc. Aansluitend aan deze meeting hebben we een planning meeting. Samen met de Software en Installatie afdeling bespreken we dan de planning van de komende weken. Hierbij kijken we per project of deze nog realistisch is, of er eventueel vertraging is, of dat deze juist voorspoedig verloopt. Ook nieuwe projecten worden dan besproken. In twee uur tijd is de gehele technische tak van LAB Services op de hoogte van alle lopende en aankomende projecten.
Na deze meetings ga ik aan de slag met enkele lopende projecten. Ik moet namelijk enkele lever statussen checken en deze registreren zodat ik deze later in de week met klanten kan bespreken tijdens onze (bi-)weekly meetings. Tijdens deze meetings bespreken we de voortgang van het project met de klant. Het is heel belangrijk om dit goed voor te bereiden met de allerlaatste updates.
Voor één van mijn projecten ontwikkelen we momenteel een custom made product. Dit product zit nu in de testfase. Vanmorgen analyseer ik samen met één van mijn collega engineers de resultaten van de samples. We werken hierbij met echte samples van de klant zodat we de situatie zo goed mogelijk kunnen nabootsen. Het is echt super leuk om dit gehele proces van dichtbij mee te maken en te begeleiden.
Na de lunch heb ik nog een meeting staan. Dit keer betreft het een Kick Off meeting voor een nieuw project. Samen met de Sales, Installatie en Software afdeling bespreken we het project. Wat is er precies verkocht, wat zijn de User Requirement Specifications (URS), etc. Vervolgens sluit ook de Service afdeling nog even aan zodat we een design review op het platform kunnen doen. We bespreken dan alle fijne details en als ook vragen zoals; kan een bepaald apparaat wel op een lade staan, kan de Service afdeling op een later moment nog overal bij en voldoet het geplande kabelmanagement aan de LAB Services standaarden?
Later deze week heb ik nog een reis naar één van mijn klanten op de planning staan. Ter plaatse ga ik de ruimte bekijken waar het platform moet komen staan. Hier controleer ik of alle toegangswegen bereikbaar zijn, of benodigdheden zoals luchtdruk en gas aanwezig zijn en check ik de doorlooproute. Aan mij de taak om de juiste tekeningen en benodigdheden gereed te hebben om mee te nemen. Ik ga eigenlijk nooit alleen op pad maar altijd gezellig met een collega. Vaak is dit iemand van de Sales afdeling of een Applicatie Specialist. Ook deze week gaat er een Applicatie Specialist mee. Ik loop nog snel even langs om alles door te spreken zodat we niks vergeten.
Ik eindig mijn dag met de voorbereidingen voor een SAT (Site Acceptance Test) die volgende week gaat plaatsvinden. Momenteel worden de laatste testruns gedraaid op een geleverd platform zodat we deze volgende week kunnen overdragen aan de klant. Voordat we dit kunnen doen moet ik het een en ander aan documentatie verzamelen. Allereerst moet het SAT-document dat getekend moet worden door de klant, opgesteld worden. Hiervoor moet ik onder andere de eisen van de klant, workflows en serienummers verzamelen. Naast dit SAT-document moet ik ook zorgen voor de CE-certificering, de juiste manuals (zowel van onze PlateButler software als van alle clients) als ook voor alle elektrische documentatie.
Het verzamelen van al deze documentatie vergt best wat tijd maar zorgt er uiteindelijk ook voor dat de SAT positief kan worden afgerond en dat je met trots een mooi platform kunt overdragen aan een tevreden klant. Dit geeft echt een voldaan gevoel en creëer je zo ook een band met je klant. Want werken met klanten is het mooiste om te doen.