Geschreven door Yoerrie van DamService Engineer

Breda, 15 april 2025
Mijn werkdag als Service Engineer begint vroeg. Na een laatste snelle check – heb ik alles bij me? – stap ik in de auto richting de klant. Gelukkig is het geen lange rit vandaag, en doordat ik gisteren al de nodige voorbereidingen heb getroffen, kan ik straks direct aan de slag. Denk aan het verzamelen van onderdelen, controleren van mijn gereedschap en nog even de puntjes op de i zetten met de klant. Die voorbereiding is echt essentieel en het zorgt ervoor dat ik mijn werk efficiënt en goed kan uitvoeren.


Eenmaal aangekomen maak ik eerst een praatje met de klant. Zijn er nog bijzonderheden of dingen die opgevallen zijn? Terwijl ik bezig ben met het geplande onderhoud, meldt de klant een storing aan een ander deel van het systeem. Geen probleem, ik kijk meteen even mee. Na wat metingen, het uitlezen van de foutcodes en het vervangen van een defect onderdeel, draait alles gelukkig snel weer zoals het hoort. Even testen, alles nalopen, en we zijn klaar.

Na een paar uur werkt het systeem weer naar behoren. Samen met de klant loop ik alles nog even door. Hij tekent het onderhoudsrapport en ik geef een korte toelichting op de uitgevoerde werkzaamheden. Tevreden neem ik afscheid en stap weer in de auto, op weg naar Breda, daar wachten nog wat klussen op me.

Na de lunch begin ik met de reparatie van een apparaat dat door een klant is opgestuurd. Gelukkig blijkt het probleem vrij eenvoudig op te lossen. Ik bestel meteen de benodigde onderdelen. Ze zijn op voorraad, dus de klant krijgt het apparaat snel weer terug.


Daarna ga ik aan de slag met het klaarmaken van een aantal robots voor integratie. Vooraf testen we standaard een paar functies en voeren we kleine aanpassingen uit. Zo zorgen we ervoor dat alles goed werkt voordat mijn collega’s ze op een platform gaan installeren.


Aan het einde van de dag neem ik nog de tijd om mijn rapportages netjes bij te werken. Dat lijkt misschien een kleine taak, maar het is superbelangrijk. Zo houden we altijd overzicht en weten we precies wat de status is van elk project.


Het werk als Service Engineer is afwisselend en uitdagend. Geen dag is hetzelfde, en je weet nooit helemaal wat je te wachten staat. Maar juist die variatie en het oplossen van technische vraagstukken maken dit werk zo leuk! Op naar morgen.